Verwacht het onverwachte (in de eco-tuin)

Misschien denk je bij een eco-tuin meteen aan een (gezellige) wildernis, maar meestal is het tegendeel waar. Hoewel je bij een eco-tuin wel veel moet kunnen loslaten. Genieten staat voorop, zowel voor jezelf als voor de fauna en flora. Staat een plant niet op z'n plaats? Dan gaat die dood. Staat een plant er juist wél op z'n plaats, dan kan die je verrassen.

Zeker als je die plant er zelf helemaal niet geplaatst hebt.

Doorheen de jaren zijn er al veel planten verdwenen, maar nu zijn er ook enkele aangename verrassingen te ontdekken. Na een ontspannende avondwandeling door de tuin kon ik er niet aan weerstaan die verrassingen hier te delen. 


Die berk bijvoorbeeld, die komt opeens van onder onze boomhut piepen. Hoeraa! (hoewel ik niet denk dat onze boomhut het zal overleven als ik hem hier zijn gang laat gaan...)


Dit is één van de vele planten die als "onkruid" zijn beginnen schieten, maar die ik door nieuwsgierigheid heb laten staan. Het blijken mooie bloemen te zijn, dus geniet ik ervan. Ze doen het daar goed, bij die pioenen: als de pioenen uitgebloeid zijn, staan deze bloemen volop in bloei.


Daarbij heb ik al enkele jaren wanhopig geprobeerd om pompoenen te kweken, maar door omstandigheden mislukte dat altijd. Dit jaar besloot ik dat het toch geen zin heeft: als het pompoenseizoen daar is, krijgen we ze toch van alle buren en vrienden in onze schoot geworpen. Maar net nu zijn er spontaan drie pompoenplanten aan het groeien in het kippenhok! (waarschijnlijk van pompoenzaden bij onze etensresten.)


Zorgen voor de vogels - en niet alleen de kippen - in de tuin, zorgt voor nog meer aangename verrassingen. Onder de vogelvoederplaats komen er spontaan een handvol zonnebloemen uit! 

Reacties

Populaire posts