Laat het gras maar groeien... elektrisch of handmatig maaien?

Nooit gedacht dat ik hier nog iets zou schrijven over een grasmaaier. Maar het heeft ons zo lang bezig gehouden dat ik dacht: ik help anderen uit de nood met ons getwijfel. Want wij hadden het voor een keertje niét bij het rechte eind. Het dilemma: een handmatige of een elektrische grasmaaier?

Onze huidige grasmaaier heeft het begeven (een veel te groot, veel te zwaar ding dat op brandstof maait). Gelukkig maar, want manlief moest altijd het gras afdoen omdat ik het niet in gang kreeg. Nu krijgt hij het dus ook niet meer in gang. En hoewel we van 't principe zijn om zoveel mogelijk te repareren: die grasmachine past niet in onze tuin.

Dus stonden we voor het dilemma om voor een elektrisch of een handmatig exemplaar te gaan. Een duwerke vond ik wel helemaal passen in onze filosofie, maar is het wel zo handig? De meningen die ik las, liepen wat uit elkaar. Is het alleen de grootte van de tuin die van belang is bij de keuze van je maaier?
Wel, laat ik nu voor eens en voor altijd duidelijkheid brengen. Hou rekening met het volgende voor je een beslissing neemt:

1. Je maaigedrag
Ben je niet het type dat dagelijks - of zelfs wekelijks - het gazon maait? Dan zou ik al eens twee keer nadenken. De messen snijden heel mooi het gras af. Maar als het te lang is, wordt het gras gewoon platgereden, ontspringt het de dans met de messen en staat het achter je alweer mooi terug recht.

2. Het geluid
Sinds enkele maanden hebben we een elektrische bakfiets. Die bakfiets hadden we al lang, maar manlief pimpte die, zodat we geen tweede auto nodig hadden. Het jammere is dat die batterij met momenten irritant veel lawaai maakt.
Het idee van een motor-loze grasmachine sprak me dus wel aan. Lekker stil het gras afdoen, en je niet schuldig voelen als je eens op zondag merkt dat het gras nu écht wel te lang wordt.

Vergeet het maar. Het geluid dat die snijdende messen maken is zo mogelijk nog irritanter dan een gewoon monotoon ronkende grasmachine (het is niet bepaald luider, maar vooral irritant door het ritme). Was me dat een teleurstelling.

3. De grassoort
Bestaat je gazonnetje uit een onberispelijke replica van een biljartlaken? Ga ervoor. Maar heb je, net als bij ons, een mengeling aan grassen waarvan sommigen ongetwijfeld nog recht uit de oertijd komen? En ben je niet vies van een paardebloem in je gazon? Vergeet het dan maar dat je er vlot door geraakt met een duwerke.


Ook putten (denk aan de bergen en gangen van een mol, grrrr) of bergjes (voor spelende kinderen, zelf aangelegd!) zijn niet bevorderlijk voor een vlotte doortocht met een handmatige grasmaaier.
Maar als je dus een vlak, onberispelijk gazonnetje hebt en het geluid je niet stoort: ga ervoor! Ik ben nog altijd gewonnen voor de charme.

Gelukkig kregen wij de dag na teruggave van ons duwerke een elektrische grasmaaier in onze schoot geworpen. Van iemand die toch liever met een duwerke maait.

Reacties

Populaire posts