Het ondergoedproject: de bh-avonturen / the underwear project: the bra-adventures

Laten we meteen met de deur in huis vallen: ik steek het allemaal op de foute stof.
Ik gebruikte stof die ik zowat 7 jaar geleden gebruikte voor een kleedje. Nu ik er terug mee aan de slag ging, herinnerde ik het mij: geen leuke stof om mee te werken! Ik koos speciaal een stretchende stof, en deze stretcht, daar niet van. In één richting:
Heen.
Niet terug.

Daardoor moest ik regelmatig mijn truukje met de plakband bovenhalen. Door eerst plakband te kleven voor je stikt, wordt de stof niet belachelijk veel uitgerokken. Het is wel prulwerk om dat er achteraf af te halen...

Maar toen ik de elastiekjes aan de band naaide, bleek nog maar eens: de stof stretcht niet terug. Met als gevolg dat ik een heel deel van de band moest inkorten, omdat die door het naaien opeens langer geworden was! Daardoor kloppen de verhoudingen niet meer van waar nu juist de schouderbandjes aanhechten. Om dat iets minder te laten opvallen, maakte ik gekruiste schouderbandjes. Dan is het minder storend dat ze achteraan zo dicht bij elkaar staan.

the back - you can see how the straps are too close to each other,
and on the left lower seam you can see some tape leftovers...

En toen ik met mijn tweelingnaald probeerde de neklijn-naad te naaien, liep mijn naaimachine er de hele tijd op vast. Dus heb ik dat maar met de hand gedaan.

En nu over de cups. Ik vertelde de vorige keer over die tutorial om zelf je bh-patroon te tekenen. Ik heb daar veel mee bijgeleerd, maar het mag gezegd: de cups trekken op niks. Het zou me niks verbazen moesten de ontwerpers van Madonna's garderobe zich op dit patroon gebaseerd hebben.
Dus haalde ik één van mijn bh's boven en tekende het patroon voor de cups, met een dwarse deelnaad. Uiteindelijk bleek dat wel een meevaller te zijn, want de nieuwe cups pasten perfect in de reeds getekende en geknipte band.




Een korte evaluatie:

  • fournituren: dik ok, op de ringetjes voor de schouderbandjes na. Die zijn veel te breed voor de bandjes.
  • patroon van de tutorial die ik volgde. Handig voor alles behalve de cups. Tenzij je voor het puntborsteffect gaat.
  • alle imperfecties steek ik op de stof. Als ik een volgend exemplaar maak, kan ik dat waarschijnlijk niet meer zeggen... :-s
  • De bh past best wel goed, niet slecht voor mijn eerste poging. Ik weet dat er meer elegante bh's bestaan, maar ik had de lat niet echt hoog gelegd voor mijn eerste poging met een overschotje stof...
Ik ga minstens nog een exemplaar maken, maar dit keer ga ik wat kieskeuriger zijn met de stof. Ik ga nog steeds gewoon uit mijn stoffenvoorraad putten, dus hopelijk zit er daar iets fatsoenlijks bij...

Next: de onderbroek. Die heb ik ondertussen teruggevonden (in de propere was, hip hoi!) en daar heb ik ook al een patroontje van getekend.


---
Let's be honest: I blame it all on the wrong fabric.
I used this fabric for a dress about 7 years ago. Now that I'm working with it again, it all comes back: not a nice one to work with! 
I especially chose a knit for the stretching abilities. And this fabric stretches all right. In one direction:
Back. 
Not forth.

So I had to do my trick with the tape again. By putting tape on the sewing area before you stitch, the fabric doesn't get stretched too much under your machine. I must say that it is a hell of a job to remove it afterwards...

But when I was sewing the elastics on the band, it showed once more: the fabric doesn't come back after stitching. So I had to shorten the band by several cm. That's why the point where the shoulder straps are attached to the back band are in an awkward position. To make it less obvious, I crossed the shoulder straps. Now it's not that bothering that they are so close together.

And when I tried to sew the neckline seam with the double needle, my sewing machine kept jamming. That's when I started finishing things up by hand.

And now about the cups. I told you last time about that tutorial to draw your own bra pattern. I learned a lot from it, but it needs to be said: the cups look rather bad. I wouldn't be surprised if Madonna's clothes designers used this pattern as an inspiration.
So I took one of my own bra's and drew the cups, with a seam from left to right over the cup. Eventually that turned out quite nice, because the new cups fitted perfectly into the already drafted and cut out band.

A short evaluation:

  • the elastics and garments: really good, except the little rings for the shoulder straps. They were too wide for the straps.
  • The pattern of the tutorial I followed. Came in real handy for everything but the cups. Unless you like to have a pointed boob effect.
  • All imperfections are due to the fabric. If I make another one, I won't be able to say that anymore... :-s
  • It fits nicely, so it's not a bad first attempt. I know there are more elegant bra's but I wasn't expecting too much from my first bra with scraps of fabric.
I'll at least try to make another bra, but then I'll be more careful when I pick the fabric. Although I'll still take it out of my hughe stash, so hopefully there's something good in there...

Next: the undies. I found them again (in the clean laundry, hooray!). I also made a pattern of it already.



Reacties

Een reactie plaatsen

Populaire berichten