Rabarbertaart op de boterham

Ik was het al zo lang van plan, en eindelijk is het zover: mijn eerste confituur. Nu de rabarber weelderig tiert, was het hoog tijd om daar eens in te grasduinen. En laat me zeggen dat dat al geen makkelijke opgave was, met aan de ene kant een hoge stapel kasseien en rondom rond een stekelige taybes...
Ik ging even op zoek naar recepten voor rabarberconfituur zonder suiker, en kwam dit recept tegen. Kort daarna kwam ik nog een ander recept tegen (wel met suiker) waar er vanillestokjes mee gekookt werden. 
Dus maakte ik een eigen combinatie van beide recepten, met vanillepoeder (niet de pudding-variant, maar the real thing). Met dat poeder was het wel moeilijk inschatten hoeveel ik erin zou doen, en ik denk dat het toch de helft minder mocht. Dit is dus het recept zoals ik het in de toekomst zou maken:

1kg gekuiste rabarberstelen, in stukken gesneden
200 ml appeldiksap
4 g agar agar
1/4 tl vanillepoeder


Ik liet eerst de rabarber in eigen nat gaar sudderen. Wanneer dat grotendeels klaar was (er zaten wel nog brokken in) goot ik er het appeldiksap bij, om die laatste brokken dan nog verder te laten garen. De laatste malse brokken plette ik met een pureestamper. 
Als laatste strooide ik er de agar agar bij en liet het nog enkele minuten koken. 

De glazen potten liet ik eerst een kleine tien minuten koken. Aangezien het confituur-zonder-suiker is, dacht ik al mijn materiaal maar zo smetvrij mogelijk te houden, want de houdbaarheid van suikervrije confituur is sowieso aanzienlijk minder.

Ik vulde de glazen potten tot de rand, draaide het deksel erop en keerde de potten om om ze zo te laten afkoelen.
In totaal had ik drie volle glazen potten en één bijna volle (maar mijn hoeveelheid was ietsje meer, ik begon met 1,3 kg rabarber en paste de agar agar en appeldiksap daaraan aan).

Het viel alleszins in de smaak! Maar om het nu nog lekkerder te maken (het smaakt écht bijna als rabarbertaart op je boterham:)
eerst een laagje witte amandelpasta (te koop in de biowinkel) op je boterham, en daarover de rabarberconfituur. Héérlijk!

---

Rhubarb cake on your sandwich...

I finally took the time to do this: making my first confiture. Now the rhubarb is wildly growing, it was time to harvest. This was a bit tricky, I can tell you, since on the one side next to the rhubarb there is a big pile of rocks, and around the rest of the rhubarb is a stingy tay berry...
I did some research to find recipes without sugar, and find this one. Shortly after I found another recipe (this one is with sugar) where they added vanilla.
So I made my own combination of both recipes, added vanilla powder (you know, the real stuff, not the  one with starch added, to make pudding). It was kind of hard to guess how much vanilla should be added. I think I would use half the dose if I make it again. So this is the recipe that I would make in the future:

1 kg cleaned rhubarb, chopped
200 ml apple juice concentrate
4 g agar agar
1/4 tea spoon vanilla powder.

First I let the rhubarb cook in its own juice (so no water added). When it was almost done, I added the apple juice concentrate, to let those last chunks fall apart as well. If there were any chunks left, I mashed them.
Last I added the agar agar and let it boil for a few more minutes.

I boiled the glass jars before I used them. Since this recipe is without sugar, it won't preserve as long, so you better start with your appliances as clean as possible.

I filled the glass jars to the edge, put on the lid and turned the jars around to let them cool down.

This recipe is enough to fill about 3,5 jars.

And to make a totally delicious sandwich: smear some white almond paste on your bread, then add the rhubarb confiture. It really tastes just like rhubarb cake! Delicious!

Reacties

Populaire posts