quick soaking method

Ik ben verzot op kikkererwten. Maar liefst van al gebruik ik de gedroogde variant, dus niet uit pot of blik. Het enige probleem daarbij is: mijn chaotische aard. Je kan moeilijk enkele uren op voorhand beslissen wat je gaat eten, en dan nog zorgen dat je gedroogde kikkererwten gaar geraken.
Tot ik de quick soaking method ontdekte, hip hoi! In plaats van je kikkererwten 12 tot 24 uur te laten weken, laat je ze 5 minuten koken in ruim water, om ze vervolgens in dat water nog 4 uur te laten weken. Daarna giet je het weekwater weg, spoel je de kikkererwten en verwerk je ze verder zoals na een nachtje weken. Als je dan nog eens de snelkookpan gebruikt, zijn ze op 18 minuten gaar gekookt.
Met die snelkookpan gaat de quick soaking method zelfs nóg sneller: je laat de kikkererwten (weer in ruim water, ca. 2 cm water tot boven de kikkererwten) 5 minuten onder hoge druk koken, en verder laat je de pot staan tot de druk er vanzelf af is. Ik moet wel zeggen dat ik deze methode nog niet uitgeprobeerd heb en dus niet weet hoe lang dat dan juist duurt ;-)
Last but not least: doe geen zout in het week- of kookwater van je kikkererwten, want dat gaat er alleen maar voor zorgen dat ze juist langer moeten garen!

En dus had ik vandaag zin in kikkererwtensoep. Na een korte zoektocht op het internet, stootte ik op deze lekkere, vegetarische variant van Jamie Oliver. Wij hebben het hier alvast met smaak opgepeuzeld, bij wijze van voedzame maaltijdsoep.
Smakelijk!

Reacties

Populaire posts