Wat te doen met bouwafval (van een bio-ecologische verbouwing) en de 'doopsuiker' van je dochter? (Deel 1)

Ik kan me niet inbeelden wat je doet in een traditionele bouw. Wat doe je met al je bouwafval? De overschotten? Niet dat wij nooit afval van traditionele materialen hebben - ja, ook bij ons is er wel ergens wat pur gebruikt, en hebben we ook beton en cement verwerkt. Maar als je nog goeie argumenten nodig hebt om bio-ecologisch te verbouwen, is het dit wel:
Wat doe je met een hele berg bouwafval (uit een bio-ecologische verbouwing)? En wat doet die 'doopsuiker' van je jongste daarbij?


Het is niet bepaald 'doopsuiker', want 1. Frauke is niet gedoopt en 2. het is geen suiker, maar bloemenzaad. Dus misschien is 'geboortepresentje' een beter woord? Alleszins, we hebben nog wel wat overschot van het bloemenzaad. En we hebben nog een hele berg overschot van toen ze kwamen lemen. Die berg ligt gewoon in de tuin, en weet je wat het leuke daaraan is? Dat ìs ook gewoon tuin!


Dus toen het gisteren zo'n ongelooflijk zalig lenteweertje was, vond ik het een ideaal moment om die hele hoop leem te verspreiden in de tuin. Hij is ondertussen nog maar half verspreid, maar die stukken hebben al een heel specifiek doel gekregen:

Het is de ideale voedingsbodem (allez, dat hoop ik toch) om het bloemenzaad van Frauke's geboorte in te verspreiden.

Nu we eindelijk zicht hebben vanuit ons huis op onze tuin, merkte ik deze zomer dat er wel wat aanpassingen aan mijn tuinschetsen nodig waren. Ik kreeg het idee om ons verhoogd terras te omranden met een strook bloemenweide. Sinds gisteren ligt die bloemenweide dus klaar om te bloeien!


Ook de overschot van de kalkhennep die we in het voorjaar plaatsten, kreeg meteen een nieuwe bestemming in de tuin en kon dienen als voedingsbodem voor 2 hortensia's, en werd gebruikt als mulchlaag voor een stuk tuin dat ik opnieuw zou aanleggen. Ondertussen is die mulchlaag verteerd en kan ik dus lekker beginnen bloemen en planten aanplanten!

Hoe zalig is het dat je overschotten van je huis gewoon in de tuin kan gebruiken? Het is een beetje het omgekeerde van moestuinieren, waar je de vruchten van je tuin in huis verwerkt...


Reacties

Populaire posts