Over een perzikboom en ajuin: wat te doen bij krulziekte?

Het gaat niet goed in onze tuin. Vooral de bomen lijken het te laten afweten. Eerst de kersenbomen. Nu onze perzikboom. Die staat er nu de tweede lente. En hij stond mooi in bloei. De meeste bloesems begonnen zich zelfs te ontwikkelen tot mini-perzikjes. Ik superenthousiast... eigen perziken in de tuin, dat lijkt me zo zomers!
Na een hele mooie, warme, zonnige periode, kwam de regen. Alles wat in de natuur klaar stond, kwam door die nodige plensbui tot ontluiking. En zo ook een hele reeks verse bladknoppen aan de perzikboom.
Maar opeens leek die perzikboom een perziekboom te zijn... De vers ontloken blaadjes waren allemaal raar gekruld, met hier en daar verdikkingen en soms verkleuringen.


Weer even een zoektochtje op internet: de krulziekte. Een schimmel die inderdaad tot volle uiting komt na een regenbui, omdat de regen de schimmel tot in het uiteinde van alle takken jaagt.

Na weer een mailtje naar mijn redster in nood, Katrien de tuinarchitect, kreeg ik te horen dat ik best behandel met ajuinthee. Aan de voet gieten, zodat de thee in de sapstroom komt. Ajuin bevat namelijk schimmelwerende eigenschappen. Net als look, denk ik, want ik verplantte al halsoverkop mijn lookplanten naar de voet van de perziekboom.

Nu zet ik dus regelmatig ajuinthee. Voor mijn boom. Na een tweetal maanden, lijkt het te werken. Geen raar gekrulde blaadjes meer (alle zieke bladknoppen snoeide ik weg).


Hopelijk smaken mijn perziken nu niet naar ajuin...

Hoe zet je ajuinthee?
Neem een ajuin, snij hem in partjes (de verdroogde schil mag je er gerust aan laten). Doe ze in een kom en giet er flink wat heet water overheen. Laat een nachtje trekken.
De volgende dag giet je deze thee aan de voet van de boom (zonder de ajuinen en schillen). Eventueel verdun je de thee met extra water. Of je giet aan voor een regenbui.


Reacties

Populaire posts