bier en brood, of bierbrood

Op woensdag is het hier altijd markt in Haacht. En ondanks enkele goeie bakkers die dagelijks open zijn, kocht ik altijd mijn brood op de markt. Spelt zuurdesem, het enige brood dat ik echt goed kon verdragen. Bakker Hans - zo heet de bakker die daar zijn brood verkoopt - heeft zo ongeveer dezelfde voedingsproblemen (suiker, tarwe, gist, lactose, ...), waardoor je bij hem echt zeker kan zijn van producten die je niet ziek maken.

Alleen zijn ze een beetje slachtoffer aan 't worden van hun eigen succes, en daardoor verdrinken ze in 't werk. Dus moeten ze schrappen in hun activiteiten. En nu viel net de markt in Haacht eruit.

Daar sta ik dan, zonder mijn vaste bakker. 

Maar per toeval kwam ik op een receptje voor heel lekker, heel gemakkelijk brood. Vijf ingrediënten. Geen gist. Geen gedoe met zuurdesem. Niet kneden. Op een uur is 't klaar, van het eerste ingrediënt in de pot doen, tot het op je bord belandt.



Heel wat sneller dus dan het lekkere speltzuurdesembrood dat ik zelf al eens bak.

Hoe doe je dat dan?

Spelt bierbrood
  • 4,5 koppen grof speltmeel (maar experimenteer gerust met eender welk meel)
  • 3/4 tl zout
  • 1/4 kop kokosbloesemsuiker (maar ik ben nog aan het experimenteren om telkens minder suiker erin te doen, anders is het wat zoet)
  • 2 eetlepels (wijnsteen) bakpoeder (ik gebruik altijd wijnsteenbakpoeder, want ik merk dat ik dat beter verdraag dan gewoon bakpoeder)
  • 500 ml bier (ik gebruik gewoon pils)
Oven voorverwarmen op 190°, de ingrediënten mengen en voor 45 tot 50 minuten de oven in (prik erin om te zien of er geen deeg blijft kleven, net als bij een cake).
Even laten afkoelen en... klaar!

---
Spelt Beer bread
  • 4,5 cups of spelt flower
  • 3/4 teaspoon of salt
  • 1/4 cup of coconut sugar (although I'm experimenting on using less sugar)
  • 2 tablespoons of cream of tartan
  • 500 ml beer
Mix the ingredients and put them in a preheated oven at 190°C for 45 to 50 minutes. Check the inside of the bread like you would with a cake. 

Let it cool (a bit) and it's ready to eat!


Reacties

Populaire posts