(Moes)tuin maandag

Vandaag: het lichtplan.

Om je tuin optimaal te kunnen indelen, maak je best een lichtplan. Op die manier heb je er concreet zicht op hoeveel zon er op welke plek in je tuin is. Best doe je dit rond 21 maart of 21 september, aangezien die periode als gemiddelde voor het hele jaar kan doorgaan.
Op 21 maart was het verschrikkelijk bewolkt. Ik heb er dus ongeveer 2 weken aan gewerkt om mijn lichtplan opgesteld te krijgen. In de namiddag was het altijd zo bewolkt dat ik geen schaduw van "zon" kon onderscheiden...

En dan moet je er nog maar aan uit kunnen, wat je gedurende die twee weken genoteerd hebt...:




Ondertussen heeft de lente zich eindelijk aangekondigd, en hebben we er langzaam zicht op wanneer die bergen en bergen zand in onze tuin zullen verdwijnen. Hopelijk kunnen we over een tweetal maanden genieten van een nieuw terras!




Tot dan vrees ik dat er helemaal niets gemoestuinierd gaat worden. Sterker nog: ik vrees dat niet alleen, ik wéét dat zelfs. Ik denk dat mijn moestuinplannen gewoon opgeschoven gaan worden naar volgend jaar. Dit jaar ga ik dan alle voorbereidingen treffen: de moestuinbakken maken, misschien nog een workshop rond vierkante metertuin volgen...

opnieuw aan te leggen: stukje voor de laurier en achter de houten "rozenboog" (die eigenlijk overwoekerd wordt door een blauwe regen ;-) )
Ik kijk nu alleszins heel erg uit naar het her-aanleggen van enkele vierkante meter siertuin. Daar moet nog een tuinkot komen (tja, enkele jaren geleden hebben we met de grove borstel al die typisch Vlaamse koterij afgebroken, maar we lijken ze toch te missen ;-) ), en dan gaan we nog een nieuw padje aanleggen. Da's wel nodig, als je elke dag naar de kippen moet wandelen. Binnen de kortste keren heb je een pad uitgesleten waar geen gras groeit, dus is 't toch mooier om er echt eentje aan te leggen. Aangezien we onze "oprit" nu gaan aanleggen met de planken die we voor de bekisting gaan gebruiken, hebben we ook nog kasseien te over: ideaal voor dat padje.


Weeral: veel plannen... 't valt nog maar te bezien hoeveel er effectief van in huis de tuin komt!

Reacties

Populaire posts