Het groentenpakket

Sinds een tijdje zijn we aangesloten bij het voedselteam. Een zaligheid, want als vegetariër moet je amper nog naar de supermarkt; wekelijks de groenten van het voedselteam, en af en toe granen, noten en andere vleesvervangers en wat ander huishoudelijke benodigdheden in 't groot. Handig, als je tevoren de gewoonte had om elke dag te beslissen wat je gaat eten en dan - dagelijks dus - inkopen te gaan doen.
Nog een pluspuntje aan het voedselteam: je probeert sowieso eens wat nieuws uit. Maar dat wil ondertussen ook zeggen dat ik in de laatste anderhalve maand al een vijftal* keer spinazie gegeten heb, en nu voor de tweede keer warmoes op het menu moest plaatsen.
Het blijft dan ook een uitdaging om telkens iets nieuws te doen met die groenten, om niet telkens bladgroente-op-dezelfde-wijze te eten.

*de eerste keer had ik zelf een klein beetje te veel spinazie besteld, waardoor we enkele dagen achter elkaar spinazie moesten eten...

Vandaag: Warmoes à la Sig!s
(gewokte warmoes, kruidige gierst, miso-mosterd dressing en geroosterde zonnebloempitten)


Ingrediënten:
- ca. 500 g warmoes
- (sesam)olie
- 1/2 teentje look, fijn gesneden
- mosterdzaadjes
- kurkuma (1/2 tl)
- korianderpoeder (1 tl)
- een half kopje water
- zwarte peper & zout

- 1 kop gierst
- 1/2 teentje look, fijn gesneden
- 1/4 tl grof zeezout (of naar smaak)
- 4 koppen water (mag ook minder, als je meer water doet, is de gierst vochtiger en papperiger, wat dan een beetje lijkt op puree)
- ca. 1 el ghee (geklaarde boter)

- 2 el miso
- 2 el mosterd
- 1 el geroosterde sesamzaadjes
- 4 el water

Werkwijze:
- Spoel de gierst. Kook de gierst in het water met het halve teentje look en het zout. Dat duurt (als je de 4 koppen water gebruikt) ongeveer een half uurtje. Voeg op het einde de el ghee toe en meng onder elkaar.

- Snij de warmoes in reepjes
- Verhit de olie en laat de mosterdzaadjes opspringen. Dan de look eventjes fruiten. Vervolgens eerst de stelen van de warmoes toevoegen, daarna pas het bladgroen.
- de kurkuma en koriander eventjes in het halve kopje water laten weken, dan toevoegen aan de wok
- op smaak brengen met peper en zout

- Het receptje van de miso-mosterddressing komt van "Puur en vegetarisch". Maar aangezien ik geen witte miso in huis had, gebruikte ik de donkere miso. En dan vond ik dat er iets ontbrak (waarschijnlijk de smaak van de witte miso ;-) ), en dus voegde ik sesamzaadjes toe. Meng gewoon de mosterd, miso, water en de sesamzaadjes tot een smeuïg sausje.

- rooster de zonnebloempitten.

Smakelijk!

P.S.: Hou wel rekening met het volgende:
- ik geef borstvoeding. Ze zeggen dat vrouwen die borstvoeding geven goed moeten eten. Misschien daarmee dat ik soms een zeer goede imitatie van een bodemloze put kan neerzetten: bovenstaande hoeveelheden heb ik helemaal alleen opgegeten.

't is dat ik weer bodemloze put aan 't spelen was.

Of

't was gewoon
heel
erg
lekker!

Reacties

Populaire posts