Terug in de startblokken: over een bio-ecologische verbouwing

Wat vooraf ging
9 jaar geleden begon onze zoektocht naar een eigen huis. Op een avond was ik op weg naar mijn zus en stond voor het rode licht. Mijmerend dacht ik terug aan ons trouwfeest, want dat vond plaats in de straat waar ik voor het rode licht stond. En opeens ging er een belletje rinkelen in mijn hoofd: stond hier geen huis te koop? Met het licht nog steeds op rood, sloeg ik gauw mijn agenda open. En ja, deze straat kwam voor in mijn "te bezichtigen"-lijstje. 
Het licht sprong op groen, ik zette mijn pinker op en reed de straat in. Stapvoets keek ik naar de huisnummers, kwam tot stilstand voor nummer 16 en voelde de klik. Dit zou ons huis worden.



De verbouwing
In het huis was bijna niks. Geen keuken, geen badkamer, geen WC-met-waterbak. Wel centrale verwarming én elektrische rolluiken (prioriteiten, weet je wel). Eigenlijk was dat ideaal, want verbouwen van een tabula rasa is best dankbaar.
Voor ons was het duidelijk: we wilden de verbouwing zo ecologisch mogelijk doen. Maar ons budget was beperkt, dus stelden we prioriteiten. Vooral goed isoleren. Gaandeweg merkte ik dat we steeds koppiger ons eigen ding deden. Geen compromissen sluiten.
Omdat we bijna alles zelf deden, kon onze ecologische verbouwing veel verder gaan dan "vooral goed isoleren". We kozen bijna altijd voor de bio-ecologische materialen: houtvezel en papierpulp als isolatie, papiervezelplaten in plaats van gyproc, en vooral veel leem als bezetting.




De materialen inspireerden ons en lieten ons huis organisch groeien. Het vroeg zijn tijd, maar wij namen die tijd. Het huis zelf is nu zo goed als klaar (eigenlijk onveranderd sinds de geboorte van Tibe). Give or take een plafond of drie.
Een onafgewerkte WC.
Twee te vervangen trappen.
En een muur hier en daar die nog bezet moet worden.

Vanaf het prille begin wisten we dat onze verbouwing in fasen zou verlopen. En dat de laatste fase een strobalen bijbouw zou worden.

Nu is de tijd eindelijk rijp (en het graan ook!). De komende maanden (en waarschijnlijk jaren) kan je hier ook alle avonturen van de verbouwing lezen! 

Reacties

Populaire posts