Het ondergoed-project / The underwearproject

De nood was er: sinds de borstvoeding heb ik geen enkele fatsoenlijk passende bh meer. Daarbij heb ik ooit eens een hele reeks bh's min of meer tegelijk gekocht, en die zijn nu allemaal min of meer tegelijk versleten. De borstvoedingsbh's die ik in mijn bezit heb, trekken op ni veel (ofwel madonna-borsten, ofwel gebobbelde naden), en eigenlijk gebruik ik die toch al amper. Dus was ik op zoek naar een goeie bh zonder beugels, maar toen kwam ik op deze tutorial om volledig met je eigen maten een bh-patroon te tekenen!
De inspiratie was er: Hanne van een nieuwe jurk maakte een tijdje geleden zelf een onderbroek, en ik was meteen verkocht voor het initiatief.
De motivatie was er: Joost van make my pattern: "niks zo leuk als zelf je ondergoed maken, zo heb je elke dag iets nieuws én zelfgemaakt aan!"

Dus na een weekje tekenen en hertekenen aan het (hopelijk) perfecte patroon, en een zoektocht online naar de juiste fournituren, kan ik eindelijk aan de slag gaan voor mijn eerste set ondergoed. Ik dook in mijn stoffenmand en haalde er een vrij dikke katoenen stof uit die ik ooit mokka-kleurig verfde. Ik kocht er donkerbruine fournituren bij.


Het patroontje voor de onderbroek is nog niet getekend, daarvoor ga ik me baseren op één van mijn favoriete onderbroeken, maar momenteel blijkt die precies vermist te zijn (verdwaald in de was, vermoedelijk...)

Ik ben wel nog steeds hard aan 't twijfelen wat ik met de resultaten van mijn eerste ondergoedavontuur ga doen: ga ik voor de brave foto's en leg ik gewoon het ondergoed uitgespreid op een mooie ondergrond... of gooi ik de preutsheid overboord en toon ik hoe het er écht uitziet?

---
There was a need: since the breastfeeding I don't have any decent fitting bra's anymore. Besides are all my bra's (I bought them more or less on the same moment) worn down. The breastfeedingbra's I own are not very good. They either give me madonna-boobs, or they show puckered seams. I rarely wear them anyway. So I was looking for a very good bra without wires, and then I found this tutorial to make a bra pattern on you own sizes.
There was inspiration: Hanne from een nieuwe jurk made her undies, and I was keen to try it myself.
There was motivation: Joost from make my pattern: "there's nothing like making your own underwear. You get to wear something new and handmade every day!"

So after a week of drafting the (hopefully) perfect pattern, and a search online for the right elastics and such, I can finally get to making my own underwear. I search through my big pile of fabrics and found this heavy weight cotton knit, that I once died light brown. I bought the dark brown set of elastics to go with it.

I didn't draft the pattern fur the undies yet, I'm going to use one of my favourites to start from, yet they seem to have been lost in the laundry or something...

And I'm still in doubt about how to show the results. Am I going for the "decent" pictures that show the underwear spread on the table? Or will I throw all the prudery overboard and just show them how they really look like on my body?

Reacties

  1. I can't wait to hear how they work out... I have printed various underpant patterns and bought a bra pattern, but not made any yet - part of the challenge was the elastics, so thanks for that link too!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai grootse plannen, veel succes ermee en ben erg benieuwd naar het resultaat. Zou hier voor mij anders ook een oplossing zijn naar de hopeloze zoektocht naar een bh in mijn maat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hier ook een boek liggen over zelf bh's tekenen. Dat staat op de planning voor september bij mij!
    Toi toi ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. in the meantime: need to make new cups because they still have a Madonna-like effect. Nothing to show yet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel succes ermee, hopelijk is het geen madonna'ke :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts