Het drinken van de bijtjes

Eén van onze tuinprojectjes is het houden van bijen. Thomas imkert er op los, en ik denk (en binnenkort: leer) gezellig mee.
Wist je dat bijtjes ook moeten drinken? Heel logisch eigenlijk, maar ik stond er nooit bij stil tot onze buren voorbije zomer lieten weten dat hun zwembadje vol bijen zat!

Na onze lange druilerige winter klonk er weer een vriendelijke - maar toch dwingende - gil: de zandbak van de buren was door de onophoudelijke regen veranderd in een zwembad. En de bijtjes hadden weer dorst...

Nu dromen Thomas en ik al lang van een waterpartijtje in de tuin. Of ik dacht toch dat we daar samen over droomden. Toen ik bij de eerste prille zonnestralen mijn kruidenspiraal begon af te breken*, kreeg ik een ingeving: hiér hoort een vijvertje! Ik liet het meteen aan manlief weten (die op dat moment op het dak zat) en ik kreeg bijna de huid vol gescholden. 
Iets in de aard van
Zot!
Wete gij wel hoeveel werk dat is?!
Wie gaat dat allemaal doen?
Gene vijver in onze tuin!
Niks daarvan!

Ik was een beetje verbaasd, want we hadden daar toch samen over gedagdroomd? Maar om de ene of de andere reden gaf dat dak een beetje boosaardige vibes af en moest manlief er opeens niks, maar dan ook helemaal niks meer van weten.

Tot ik zei "Jamaar, en de bijtjes dan? Die moeten toch drinken?"

Een week later had ik mijn kruidenspiraal afgegraven, had ik uit de achtertuin van de buurvrouw een verwaarloosde voorgevormde vijver gevist die gemaakt leek voor het ex-kruidenspiraal-plekje, kon ik bij een dorpsgenoot een reeks vijverplant-stekjes gaan halen, én zagen we zelfs bijtjes drinken van onze vijver.

De vijver zelf heeft al enkele metamorfoses ondergaan in de maand dat die er staat (af en toe zal ik je daar wat over vertellen). Zo zag ie er een maand geleden uit, toen hij net geplaatst was:



*(ik was het beu om elk jaar opnieuw de kruidenspiraal op te bouwen. Het woekerende en allesverwoestende gras liet de gestapelde kasseien altijd instorten...)


Reacties

Populaire posts