De eetbare tuin

Toen ik vorige lente begon met de aanleg van onze tuin, had ik het plan om er enkel planten in te zetten die eetbaar waren (of eetbare onderdelen hadden).
Een tijdje lukte dat goed.
En toen bedacht ik me dat ik de plantjes die er al in stonden, toch moeilijk kon wegdoen. Zoals de blauwe regen. Of de meiklokjes. Maar beiden zijn zeer giftig.
En dit jaar was ik het voornemen van de eetbare tuin eigenlijk al weer wat vergeten.

Maar er staat nog steeds heel wat moois en tegelijk lekkers in onze tuin! En eindelijk maakte ik daar ook gebruik van op ons bord:




slaatje van gegrilde courgette met munt en eetbare bloemen, samen met puree van gierst met rozemarijn, curry en wortel, en gerookte tempeh.

slaatje van gegrilde courgette, munt en bloemen
- courgette, in plakjes van ong. 0.5 cm dik gesneden, op een keukenpapier leggen, beetje zout erover, keukenpapier erover, gewichtje erop en een tijdje het vocht eruit laten trekken.
- enkele handen vol muntblaadjes, grof gesnipperd
- 1 teen look, fijn gesnipperd, eventjes laten staan in flink wat olijfolie
- eetbare bloemen (hier: goudsbloem en oost-indische kers)
- citroensap
- peper & zout

Gril de courgette in een grilpan die je bestreken hebt met een beetje van de look-olijfolie
Meng citroensap naar smaak onder de resterende look-olijfolie, doe er peper en zout bij
meng de muntblaadjes met de gegrilde courgette en het sausje van citroensap en olijfolie, en laat eventjes rusten
Versier met bloemen (van de goudsbloem mengde ik de blaadjes samen met de munt, en op het einde gebruikte ik nog hele bloemen ter versiering)

puree van gierst met rozemarijn, curry en wortel
Dit receptje  komt uit het kookboek van "den boerinnenbond", p. 496, als ik me niet vergis. Alleen had ik geen raapstelen, dus liet ik die eruit. En ik gebruikte geitenmelk, omdat we geen koemelk in huis hebben en er toevallig wel een geopend busje geitenmelk in de koelkast stond. En de kaas vond ik niet nodig, dus dit is mijn receptje:

- 250 g gierst
- 7 dl water
- 1 laurierblad
- beetje zeezout
- 2 dl geitenmelk, licht verwarmd
- 3 el ghee (geklaarde boter)
- 1/2 tl currypoeder
- 1/2 tl gehakte verse rozemarijn (maar dat kan ook wel een hele tl geweest zijn)
- 1 el appelazijn
- 1 fijn geraspte wortel
- flink wat geroosterde zonnebloempitten

Laat de gierst een uurtje weken in de 7 dl water met het laurierblad. Kook het daarna in 20 min. Laat nog nazwellen. Doe er wat zout bij en verwijder het laurierblad. Voeg vervolgens de warme melk en de ghee toe, en meng goed zodat je puree bekomt. Voeg de kruiden en de wortel toe. Strooi zonnebloempitten over de purree wanneer je ze serveert

Reacties

Populaire posts